AMACIMIZ
Uluslararası Müze Eğitimi Dergisi (JIMuseumED), araştırma, inceleme, kritik, derleme ve çeviri makaleleri yayınlamak amacıyla her eğitim seviyesinde müze eğitimini geliştirmeyi amaçlayan uluslararası, hakemli, kar amacı gütmeyen, ücretsiz erişim sunan, çevrimiçi akademik bir dergidir. JIMuseumED, başta Türkiye olmak üzere uluslararası literatürde müze eğitimi ve müzecilik alan çalışmalarını geliştirmeyi amaçlamaktadır. JIMuseumED, başta müze eğitimi, tarihi mekanlarda öğretim ve okul dışı öğretim, somut olmayan kültürel miras eğitimi olmak üzere dağınık halde bulunan çalışmaları bir platform altında toplayarak bu alanda araştırma yapan araştırmacıların önemli bir başvuru kaynağı olmayı hedeflemektedir. Dolayısıyla farklı disiplinlerden araştırmacı ve yazarları JIMuseumED'e katkıda bulunmaya davet ederiz. Dergimiz eğitim odaklı her türlü müze, tarihi mekan, örenyeri, bilim merkezi vb. alanlarda yapılan hem nitel hem de nicel ampirik araştırmaları, derleme ve yayın kritiklerini kabul etmektedir.
Dergimiz yılda bir kez çevrimiçi olarak yayınlanmaktadır. JIMuseumED'te değerlendirmeyi geçen çalışmalar yeni sayı beklemeden ön görünüm olarak (yalnızca araştırma türü çalışmalar) yayınlanmaktadır.
JIMuseumED, bu
alandaki çalışmaların nitelik ve niceliğini artırmayı amaçladığından özgür ve
açık erişim yayın politikalarını benimsemektedir. Bu amaçla yazıların
sunulması, değerlendirilmesi ya da yayınlanması için herhangi bir ücret talep edilmemekte,
ayrıca yayınlanmış makalelere ücretsiz ve sınırsız erişim sağlamaktadır.
JIMuseumED
KAPSAM
JIMuseumED, müze eğitimi ile ilgili makaleleri yayınlamaktadır. Türkiye'de müze alan çalışmalarına özgü akademik bir derginin bulunmaması nedeniyle, editör kurulu kararıyla, JIMuseumED'in her cildinde en fazla %40 oranında müze alan çalışmalarına da yer verilmesi kararlaştırılmıştır. Derginin kapsamı aşağıdaki çalışmaları içermektedir:
1. Arkeoloji, Etnografya, Bilim Müzesi/Merkezi vb. her türlü müzeyi eğitim bağlamında ele alan çalışmaları,
2. Örenyerleri, Tarihi Yerler, Bilim Merkezlerinin eğitimsel önemine ilişkin çalışmaları,
3. Türkiye'de ve dünyada müze eğitiminin tarihsel gelişimini ele alan çalışmaları,
4. Müze eğitimi ile ilgili kitaplar, ders kitapları ve dergi makaleleri üzerine eleştirel kritik çalışmaları,
5. Türk araştırmacıları farklı ülkelerdeki müze eğitimi çalışmaları hakkında bilgilendirmeyi amaçlayan çeviri çalışmaları (eser sahiplerinden yazılı izin almak kaydıyla),
6. Somut olmayan kültürel miras ve eğitimi
7. Okul dışı öğretim
8. Müzecilik alan çalışmaları.
JIMuseumED'te çalışmanızın türüne göre üç farklı yayın şablonu kullanılmaktadır. Çalışmanız ile ilgili olanı indirebilirsiniz.
Yazarların çalışmalarına ilişkin JIMuseumED Telif Hakkı Devir Sözleşmesi'ni doldurarak sisteme yüklemesi gerekmektedir. (Form'a ulaşamamanız durumunda lütfen iletişime geçiniz. - jimuseumed@gmail.com / galiponer@erciyes.edu.tr)
"Uluslararası Müze Eğitimi Dergisi"nde Amerikan Psikoloji Derneği tarafından oluşturulan APA 7 stilinin kullanımı tercih edilmektedir. APA 7 için kısa rehbere buradan ulaşabilirsiniz.
APA 7 ile getirilen yenilikler özetle şu şekildedir:
1. Yayınevinin adresine artık yer verilmemektedir.
2. Metin içi atıfta daha önce üç yazar ismine yer verilirken Apa 7'de yalnızca ilk yazar ismine yer verilmektedir.
3. Daha önce kaynakçada bir araştırmanın en fazla 7 yazarının isimine yer verilirken, Apa 7 ile 20 isme kadar yer verilebilmektedir.
4. Apa 6'da doi numarası yalnızca DOI: 10.29129/inujgse.393951 şeklinde verilirken Apa 7 ile artık bağlantı şeklinde verilmektedir.
5. İnternet adreslerinden yapılan alıntılarda ".... adresinden erişilmiştir." ifadesi kaldırılmıştır. Yerine kaynak ismi eklenmiştir. Ayrıca alıntılanan başlık italik olarak yer verilmesi istenilmiştir.
6. E-Book'lardan elde edilen kaynakların görüntüleme platformları (Örn. Kindle) artık kaynakçada belirtilmeyecek onun yerine kaynağın yayınevine yer verilecektir.
7. Yazarlar ve editörler dışındaki yazarları dahil etmek için açık yönergeler verilmiştir. Örneğin, bir podcast bölümünden bahsederken, bölümün sunucusu dahil edilmelidir; bir TV dizisi bölümü için, o bölümün yazarı ve yönetmeni belirtilir.
8. Toplulukları ifade etmek için etiketleyici ifadeler yerine açıklayıcı ifadelere yer verilmelidir. Örneğin Fakir demek yerine, "yoksulluk içinde yaşayan insanlar" gibi.
9. Kapsayıcı ve ön yargısız bir dil kullanımına özen gösterilmelidir.
10. Geniş kategoriler yerine, daha alakalı ve spesifik olan tam yaş aralıklarını kullanmalısınız. Örneğin 65 yaş ve üzeri demek yerine "65 ile 75 yaş arası" gibi.
11. Metin içindeki örneklendirmelerde italik yerine kelimeler/cümleler çift tırnak ("...") içerisine alınmalıdır.
Kaynak:
Streefkerk, R. (2020, February). APA Manual 7th edition: The most notable changes. Scribbr. https://www.scribbr.com/apa-style/apa-seventh-edition-changes/
APA Stiline Göre Referans Göstermenin Temel İlkesi
APA stilinde genellikle aşağıdaki format temel alınmaktadır:
Yazar. (Yıl). Başlık. Yayın Bilgileri.
APA Formatında Nasıl Atıf Yapılır?
APA formatında farklı yayın türlerine ait şablon ve örnekler aşağıda yer almaktadır.
Dergimize gönderilecek yazıların Dergi Şablonu'na göre hazırlanması gerekmektedir.
Basılı Kitap
Yazarın Soyadı, İsminin Baş Harfi. (Yayın Yılı). Kitap İsmi. Şehir: Yayınlayan Kuruluş.
Creswell, J. W. (1994). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (32. bs.). Nobel Yayınları
Editörlü Kitap
Yazarın Soyadı, İsminin Baş Harfi., & Yazarın Soyadı, İsminin Baş Harfi. (Eds.) (Yayın Yılı). Kitap İsmi. Şehir: Yayınlayan Kuruluş.
Duncan, G. J. & Brooks-Gunn, J. (Eds.). (1997). Consequences of growing up poor.Russell Sage Foundation.
Basılı Dergi Makalesi
Yazarın Soyadı, İsminin Baş Harfi. (Yayın Yılı). Makale ismi. Derginin Adı, Cilt(Sayı), Sayfa(lar). DOI
Nevin, A. (1990). The changing of teacher education special education: The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children, 13(3), 147-148.
Çevrimiçi Dergi Makalesi
Yazarın Soyadı, İsminin Baş Harfi. (Yayın Yılı). Makale ismi. Derginin Adı, Cilt(Sayı), ss. Sayfalar. Doi URL şeklinde verilmeli.
Öner, G. & Öztürk, M. (2019). Okul dışı öğrenme ve öğretim mekânları olarak bilim merkezleri: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının deneyimi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(Özel Sayı), 1109-1135. https://doi.org/10.29129/inujgse.393951
Karadeniz, C. & Okvuran, A. (2014). Müzede bir gece: Ankara Üniversitesi öğrencileri ile Çorum Arkeoloji Müzesi’nde müze eğitimi. İlköğretim Online, 13(3), 865‐879.
Üztemur, S., Dinç, E. & Acun, İ. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde müze ve tarihi mekân kullanımının 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler algılarına etkisi: Bir eylem araştırması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(1), 135-168. https://doi.org/10.29129/inujgse.393951
Öner, G. & Çengelci- Köse, T. (2019). Müze ve tarihi mekânlarda değer ve beceri kazandırmaya yönelik Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri. Turkish History Education Journal, 8(1), 98-128. https://doi.org/10.29129/inujgse.393951
Yazım Bilgileri Tablosu:
Kâğıt Boyutu | A4 Dikey |
Üst Kenar Boşluk | 1 cm |
Alt Kenar Boşluk | 2,5 cm |
Sol Kenar Boşluk | 2,5 cm |
Sağ Kenar Boşluk | 2 cm |
Yazı Tipi | Palatino Linotype |
Yazı Boyutu (Normal metin) | 10 |
Yazı Boyutu (Dipnot metni) | 8 |
Tablo-grafik | 10 |
Satır ve Paragraf Aralığı | Paragrafta önce 0 nk, sonra 12 nk (Tablo ve grafiklerde önce ve sonra 0 nk). Ana başlıklarda aralık önce ve sonra 12 nk şeklindedir. Satır aralığı Tek. Kaynakça'da asılı ve girinti 0,63 cm, Hizalama: Her iki yana yasla, aralık önce ve sonra 6 nk, Satır aralığı Tek. |
Çeviri Makaleler:
Bu bölüm Müze Eğitimi alanında Türkçe dışında herhangi bir dilde yayınlanmış önemli görülen makalelerin Türkçe çevirilerini değerlendirmek ve Türk okuyucularla paylaşmak amacı güder.
Çeviri Makale Başvurusunda Şu Hususlara Dikkat Edilmesi Gerekir:
1. Eserin telif haklarını elinde bulunduran kişi veya kurumdan çeviri ve yeniden yayın iznini almak.
2. Makalenin tamamını Türkçeye çevirmek.
3. Çeviride ana metine hiçbir ekleme yapmamak, gerekli görülen açıklama ve değerlendirmeleri (Ç.N.) şeklinde dipnot bölümünde yapmak.
4. Başvuru yapılırken eserin Türkçe çevirisiyle birlikte orijinal metni ve izin yazısını da göndermek.
Etik Sorumluluklar ve Politikalar
25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği insanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onaya ilişkin bilgiler çalışmanın makalenin son bölümünde belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine aynı bölümde açıkça ifade edilmelidir.
Etik Kurul İzni Gerektiren Araştırmalar:
Ayrıca;
Yazarların Etik Sorumlulukları ve Hakları
Geri Çekme ve Hatalı Uygulamalar Politikası
Değerlendirme Sonucuna İtiraz Etme
JIMuseumED'te değerlendirme sonucuna ilişkin yazarlar itirazlarını gerekçe ve bilimsel dayanaklarıyla jimuseumed@gmail.com e-posta adresine iletebilirler. Yapılan itirazlar yayın kurulu tarafından değerlendirilerek yazarlara geri bildirim sağlanır. İtirazların olumlu bulunması durumunda yayın kurulu çalışmanın yeni hakemlerle tekrar değerlendirme sürecine alınmasını sağlayabilir.
Hakemlerin Etik Sorumlulukları
JIMuseumED’e gönderilen tüm aday çalışmalar iThenticate yazılımı ile taranmaktadır. JIMuseumED akademik aşırmacılık taşıyan tüm aday makaleleri editörlük aşamasında reddetme hakkına sahiptir. JIMuseumED'de intihal programı olarak iThenticate kullanılmaktadır. Başkalarının veya kendinizin önceki çalışmalarını tartışmanızda yer verirken lütfen her durumda yararlandığınız çalışmayı doğru bir şekilde alıntıladığınızdan emin olunuz. Yazar(lar) aşağıda bazıları örneklenen her türlü intihalden ve etik suistimalden kaçınmalıdırlar.
Kendi kendine intihal: Yazar(lar)ın önceki yayınlarından alıntı yapmadan cümle veya bölümlere yeni çalışmasında yer vermesi. İfadelerin yazarı siz olsanız bile alıntılamadan çalışmanızda yer vermeniz kabul edilemez.
Dilimleme: Bir araştırmanın sonuçlarını, araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde ve uygun olmayan biçimde parçalara ayırıp birden fazla çalışmada yayımlamak.
Veri Manipülasyonu / Veri Üretimi / Sahtecilik: Araştırmada gerçekte var olmayan veya tahrif edilmiş verileri kullanmak. Sonuçlar yalnızca veri toplama araçlarıyla elde edilmiş veri setlerinize dayandırılmalı ve raporlanmalıdır.
Yukarıda belirtilen ve buna benzer etik suistimaller durumunda Editör Kurulu şüphelenilen araştırmaya ilişkin COPE akış şemalarını takip ederek ilgili süreçleri işletecektir.
Arşivleme Politikası
JIMuseumED'de yayınlanan tüm makalelere ait üst veriler ve tam metinler .pdf formatında TÜBİTAK Dergipark Veritabanı aracılığıyla ULAKBİM sunucularında saklanmakta ve sunulmaktadır.
Sorumluluk Reddi
JIMuseumED'te yayınlanan çalışmalarda ifade edilen görüşler ve fikirler JIMuseumED'in editörleri, yayın kurulu ve yayıncısının değil, yazar(lar)ın bakış açılarını yansıtır. Editörler, yayın kurulu ve yayıncı bu gibi durumlar için hiçbir sorumluluk ya da yükümlülük kabul etmemektedir. Yayınlanan içerik ile ilgili tüm sorumluluk yazarlara aittir.
Gizlilik Beyanı
JIMuseumED'e çalışma gönderirken istenilen telefon, adres vb. gibi tüm kişisel bilgiler sağlıklı bir süreç işletebilmek için yalnızca Editörler tarafından gerekli görüldüğü durumlarda kullanılacaktır. Bu bilgiler başka amaçlarla kullanılmayacağını ve üçüncü taraflarla paylaşılmayacağını beyan ederiz.
Etik Olmayan Bir Durumla Karşılaşırsanız
JIMuseumED'te Etik İlkeler ve Yayın Politikası bölümünde bahsedilen etik sorumluluklar dışında etik olmayan bir durumla karşılaşırsanız jimuseumed@gmail.com adresine e-posta yoluyla lütfen bildiriniz.
Yayınlama Ücreti
JIMuseumED, ücretsiz bir dergidir. Yazar(lar)dan herhangi bir aşamada ücret talep etmemektedir.
JIMuseumED, ücretsiz bir dergidir. Yazar(lar)dan herhangi bir aşamada ücret talep etmemektedir.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License